شلی در دنده فرمان میتواند به دلیل فرسودگی یا خرابی قطعات مختلف ایجاد شود و برای رفع آن معمولاً نیاز به راهاندازی مجدد سیستم یا تعویض قطعات آسیبدیده است.
شلی در اهرمبندی نیز مشابه است و اغلب با جایگزینی قطعات خرد شده یا فرسوده قابل رفع است. ساییدگی قطعات سگدست نیز یکی دیگر از عوامل شلی فرمان است که با تعویض قطعات آسیبدیده یا تکه تکه شده برطرف میشود. خلاصی یاتاقان چرخ یا بلبرینگها معمولاً با جایگزینی قطعات معیوب رفع میگردد. سایر مشکلات مرتبط با فرمان شامل دندههای ساییده، آسیب در سیبکها و لق شدن چهارشاخههای فرمان هستند. وسایل نقلیهای که فرمان شل دارند ممکن است مشکل از نقص جزئی تا نقصهای جدی متغیر باشد.
در خودروهایی که فرمان دارای خلاصی بیش از حد است، پیچش فرمان سریعتر اتفاق میافتد و بدون چرخاندن زیاد، خودرو تغییر مسیر پیدا میکند که میتواند خطرناک باشد و راننده را دچار مشکل کند. خلاصی بیش از حد فرمان، که با عنوان لقی یا بازی کردن فرمان نیز شناخته میشود، مسئلهای نیست که بتوان به آن بیتوجه بود. در بهترین حالت، این مشکل منجر به سایش زودرس لاستیکها میشود و در بدترین حالت، میتواند باعث تصادف یا جدا شدن قطعات حیاتی فرمان گردد و امنیت خودرو و سرنشینان را به خطر بیندازد.
- ۰۴/۰۷/۳۰